datang dan pergi

bismilahirahmanirahim
Assalamualaikum

dalam kemeriahan ramadhan
pasti ada kedukaan bukan?
tipu jika aku tak merasakan duka itu sendiri
aku tahu peritnya
kau juga begitu

terkadang air mata yang jatuh ibarat tempat melepas lelah
lelah menahan rasa
lelah terus tersenyum
lelah menjadi penipu
sungguh aku tahu nikmat Yang Maha Esa itu besar
suka atau duka
hikmahnya lebih besar

Ramadhan kali ini
ramai yang menemui pencipta-Nya
baik yang telah lama singgah di dunia
mahupun yang singgah di rahim si bonda sementara

June lalu
aku mendengar khabar bakal bertambah ahli keluarga
kakak saudara aku pregnant
hari ni
aku menerima berita
babynya kembali kepada Yang Maha Esa
hampir tiga bulan berada bersama si bonda
Dia akhirnya kembali ke tempat sepatutnya
sungguh jika aku berada di tempat kakak saudara ku itu
pasti aku jatuh menyembah bumi..

melihat dia begitu tabah menghadapi segala ujian yang Allah berikan
aku tahu Allah memberikan segala yang baik buat dia

Anak sulung dan anak keduanya 
pernah di duga
namun Alhamdulilah
si kecil itu tabah dan sekuat Mummynya menghadapi segala rintangan
tahun pertama si kecil berdua itu
dapat beraya dengan sihat
InsyaAllah

namun di awalnya ku kira
kakak saudara ku sangat gembira
kerna anak2nya sihat
dan babynya juga
namun belum sempat Ramadhan berlalu
dia kembali

sayu hati melihat dia
namun bayi itu bukan miliknya 
di penghujungnya nanti
dia menanti
mummy dan daddynya di mahligai syurga
InsyaAllah amin..

menjelang aidilfitri yang mulia ini
aku tahu ramai yang menyambutnya tanpa insan yang tersayang
buat rakan-rakan yang kehilangan 
mereka buat pertama kalinya
usah risau
dia disana ada melihat kita
menanti kita menitipkan doa buat mereka
menanti kita meperluaskan kubur mereka
menanti kita menghulurkan cahaya

teringat di kala aku sedang menunaikan solat terawih kelmarin
solat dari adik saudara yang berusia 9 tahun

" paklong ada balik rumah tak kak?"

aku terdiam sebentar sebelum menjawab. kanak2 ini segala ucapan orang lebih dewasa
dari mereka akan tersemat di minda

" Paklong biasa balik malam raya."
aku senyum.

" Kak, kan kalau paklong dia balik rumah kak echa. habis tu Pak lang tu tak ada anak. dia nak balik rumah siapa?"

belum sempat aku menjawab persoalan si kecil itu
azan berkumandang.

" kita solat dulu, baru akak cerita ea."

dia mengangguk. si kecil ini fikiran lebih matang. sayang jika dia dididik dengan
sambil lewa. sebagai yang dewasa aku tahu
kadang2 dia termakan dengan acuan sekelilingnya
moga Allah menerangkan hatinya. 

" Pak Lang tu dengan kita siapa? pangkat dia setaraf dengan siapa?"

" ayah."

" walaupun paklang tak ada anak tapi dia ada anak buah macam kita kan?
jadi kita semua lah yang dia akan datang melawat. so, kita lah yang kena doakan dia
pergi ziarah kubur dia."

aku tersenyum sebelum menyambung

" raya nanti singgah kubur atuk jangan lupa kubur paklang dengan paklong tau."

dia mengangguk

sungguh aku kagum dengan dia
dalam usia semuda itu
belum pernah sekali pun aku melihat dia meninggalkan terawihnya
meskipun dia ke surau itu hanya berteman kan si abang yang masih 
setahun jagung di sekolah menengah
aku kagum dengan semangat kewibawaannya itu
Semoga Allah mengurniakan yang terbaik buat dia
InsyaAllah

buat sahabat yang luar
ramadhan kali ini pasti bermakna bukan?
Syawal yang akan pergi memang harus di rai
namun jangan di halau dengan halus untuk tetamu yang masih menemani

May Allah Bless You
till meet again
InsyaAllah

***************************************************
Nisrina Syaurah

Comments

Popular posts from this blog

NS1

Cerita Dia

Bahagia cara aku