Posts

Showing posts from May 2, 2015

VII

bismilahirahmanirahim

Assalamualaikum

" saya tanya sikit?"
"tanyalah."
"kenapa?"
" itu je?"
"satu pun cukup berat awak nak jawab."
dia tampal senyum.
" sebab berat saya tanya itu je? buatnya soalan seterusnya bertambah berat?"
" saya tanya ni. jangan putar belit."
" betul nak tahu?"
" tengok tu. orang tanya sebab nak tahu lah. takkan sebab saje2."
" istilah saje2 tu banyak main peranan dalam hidup awak. sebab tu tanya lagi."
" jawab lah cepat."
" la, sejak bila tak tahu sabar ni?"
dia tarik muka masam. 
" sebabnya Allah pilih kita. cuba awak tengok sekeliling. dalam banyak2 orang. Allah pilih kita. istimewa kan kita? jadi kenapa nak banyak soal. yakin saja yang setiap perkara yang berlaku ada hikmah yang tersendiri. cuma nya kita perlu gali dan cari. kalau cuma menanti tak pastilah dapat ke idak kan?"
dia kenyit mata kanan sambil hadiahkan senyum di bibir. …