barangkali kita terlupa.

bismilahirahmanirahim

Assalamulaikum

beberapa kali aku biar ruangan ini sepi
beberapa kali aku hanya memandang dashboard dengan sepi
berapa kali butang 'create a new post' itu di sentuh tanpa di klik
nampaknya
aku sedang lelah

lelah bagaimanakah itu?
lelah dengan dunia
atau lelah dengan hasilnya
terkadang aku jugak tak bisa nak 
merelungkan segalanya
hampeh sungguh

tapi tekad dan semangat waja
yang entah hadir dari mana
sering membuatkan aku
berfikir semula

" inikah yang kau mahukan?"

kerap kali khayalan yang muncul
tak punya cerita
seakan terhenti di situ saja
dan aku hanya tahu mengeluh duka

amboi, besar mandat nampak

ya, bila semua kau rasa tak sempurna
kau mulai berpijak di bumi nyata
apakah sempurna itu yang kau cari
atau sekadar kekosongan yang penuh dengan duri

hampeh bukan
ya, aku bukan reti menuding jari
kerna sedar diri
silap sendiri jugak
hanyut dengan yang tak pasti

jadi lelah itu harus di buang jauh
baru padan dengan rasa yang muncul tiba-tiba

entah.
bila saja aku kekeliruan
itu ungkapan rasmi
entah
dan entah

mahu siapa yang jawab kan untukku
sedang kan jawapannya ada pada sudut hati

lelah bukan

menipu rasa yang tinggal mati
hanya kerana menutup duka
yang sebenarnya  tidak di ubati langsung
hanya di balut untuk menutup lukanya

hampeh.
barangkali hati ini cukup terlupa
kita ada DIA
lebih dari segalanya

mana mungkin mengalah itu bererti kalah
silap percaturan saja
atau kita sengaja mengaku kalah

biar saja di caci 
asal kau tahu ini kebenarannya
usah di nafikan

ikut rentaknya dalam piawai syariah agama
bukan modenisasi
yang untuk haiwan di rimba

benar bukan?
kita manusia.
ada hak yang wajar di gunakan
bukan menyalahi kuasa
semata memuaskan nafsu semata

tepuk dada tanya iman
selera tak guna lagi
kerana ia nyata dusta dunia


******************************
Nisrina Syaurah

Comments

Popular posts from this blog

NS1

new year event!

Bahagia cara aku