kenduri kahwin..

bismilahirahmanirahim
Assalamualaikum

jerebu kian berleluasa
haha
2 3 hari lepas still okay
but today
tak oky ea..
dalam rumah pun dah macam kat luar
terpksa lah tutup tingkap
duduk diam2
malas nak keluar
walaupun kena paksa dgn mak and kaklong sbb kena
pergi teman kaklong pi orang kahwin
woah..
ya bab2 pegi kenduri kahwin ni aku mmg paling pemalas
dah lah jerebu tahap tak sihat kat luar tu
mmg malas lah
ntah apa doa kaklong hembus
layan kan jugak lah
tahu2 je aku dah makan kat kenduri tu
nasib tu rumah kawan kaklong
kalau kawan mak mmg wassalam lah
karang kau kena sedia berbakul2
jawapan
dgn soalan yg tak terlintas kat otak
haha
rite?

tapi mari kita lihat senario di kenduri kahwin
true aku dah lama tak pegi kenduri kahwin
dan byk jugak dgr
akhi2 dan ukhti2
yang menegur cara pemakaian mereka yang menghadiri majlis
seperti itu
true.
even majlis kat kampung je
bukan kat dewan besar ke hotel ke
cara pemakaian mereka dah berubah
tak ramai yg akan pakai baju kurung
semua bantai jeans
seluar
yang kita panggil santai?

teringat satu masa dulu
bila kita membahaskan 
tentang adat persandingan dan jugak nikah di masjid
alasan nak nikah kat rumah
sebab takut nnt tetamu yang hadir kalau masa nikah kat masjid
tak tepati piawai pakaian
dalam erti kata lain
tak tutup aurat lah
yalah, sebab pernah dgr org cakap
nnt kalau yang datang x pakai tudung ke
atau baju ketat2 ke 
kan pengantin tu yg dosa
yg kena tanggung
so
sebab nak elak kan perkara tersebut
nikah kat rumah
tu salah satu alasan

then how about bersanding tu kan
ada je dgr sis
tu cakap 
bersanding nak show off
baju kau siapa reka
nak show off
my husband paling hensem
kata sis tu
enough kenalkan dgn hadirin
tak perlu nak bersanding bagai
renjis air mawar lah
apalah

aku gelak je masa tu
tapi true
aku setuju dgn sis tu

teringat salah satu post di fb
seorang akhi yang aku agak salute
katanya
(lebih kurang, lama dah dia cakap)

" kau boleh buat selamba tengok awek kau pakai baju kurung tapi jarang 
jagalah adab pergi kenduri kahwin macam tu"

and hari ni
mmg banyak mereka yang yg anggap ni perkara biasa
tapi niat sebenar sebuah walimahtulurus itu
adalah menghebah sebuah perkahwinan agar tidak timbul fitnah dan menjamu tetamu
ni lain yang terjamu
kesian wei nak jaga mata
aku faham kut
bila dengar mereka merungut
terbakar sana terbakar sini
hehe
dugaan kan.
teringat dalam salah stu video matlutfi

" aku tak tau macam mana hang nak expect lelaki kawal nafsu dia orang"

ayat tu melekat kut
dgn riak wajah matlutfi time tu
salute ar..
huhu

aku bukan kutuk  dieorg ke apa
but kadang2 kebenaran tu kan pahit
kena lah terima
kadang2 pandangan masyarakat ni terlalu di ikutkan
berbanding hukum hakam yang dah
lama di serukan dalam Al Quran tu sendiri

takpe lah
semoga kita semua mendapat hidayah dari Allah
=)

rite,
gtg
jumpa lagi
InsyaAllah

********************************************
Nisrina Syaurah

Comments

Popular posts from this blog

NS1

new year event!

Bahagia cara aku