masalah atas dunia..

Bismillahirahmanirahim...

Assalamualaikum...
kenapa sejak akhir2 ni aku susah nak menulis...
????
sibuk ke??
tak kut..
malas ke??
adelah kut...
ade prob ke??
mungkin lah...
hehe...
manusia mana yang terlepas masalah...
tak de nyer manusia yang hidup tanpa dugaan, cabaran...
semua ade kan..
aku pun..nak mengadu?
entah hati aku tak sampai situ...
sedih ke cik kak?
sebab ape nak sedih...
tak de sebab lah...
ingat lah cik hati bahawa
Allah sentiasa menentukan yang terbaik untuk hambanya...
dan cik hati ingat tau...
yang pegang hati tu Allah...
senyum jelah...
cik hati cakap kat tuan badan ni...
ingat Allah ya, Allah kan sentiasa ada untuk kita...
jangan sedih2...dah memang itu yang tertulis...
kita tak boleh nak buat apa...
okew! awak senyum ya,
senyum awak manis...
=)
dan aku seharusnya tersenyum....
hati ni susah nak jangka...
nak cari penawar dia pun tak susah...
dulu ade orang tu selalu pesan...
 " penawar hati yang paling dekat dengan kita ada 5 perkara"

1. bacalah Al-Quran serta terjemahannya..
2. dirikan lah solat malam...
3. berkumpul lah dengan orang soleh...
4. perbanyakkan lah berpuasa
5. zikir malam berpanjangan...

dan tika itu aku sentiasa berpegang pada yang 5 itu...
maksudnya?
hati ni minta ketenangan....
bila macam tu lari cari wudhuk....
berlari membentang sejadah...
paksa diri bangun malam...
selalu puasa....
dan Al-Quran yang tak pernah hilang dari tangan....
tika itu...saat hati penuh dengan segala kekotoran...
masa banyak di habiskan dengan muhasabah diri...
cermin balik diri..
meletakkan diri di tempat paling hina
sebab masa tu dosa memang banyak..
rasa down yang amat teruk...
rasa macam....
tak tahu nak cakap mana...
masa tu memang nak abah je sepanjang masa....
tapi sayang abah jauh masa tu...
masa lihat abah bersungguh sungguh nak sembuh semata demi anak2
rasa macam teruknya aku sebagai anak...
selalu susahkan mak abah
masa tu...jangan cakap lah...
tapi sayang..aku jadi teruk balik...
bila pikirkan balik...mungkin taklah seteruk dulu..
tapi tetap teruk...
pandang kawan2 biasa2 je..
tapi aku tahu aku tersasar jauh...
bila kembali balik
doa aku cuma satu..
jangan biarkan hidayah yang pernah Allah berikan terbang tak pulang
jangan biarkan hidayah hadir tanpa taufik yang setia menemani...
masa tu baru rasa nikmat iman
indah bukan? kenikmatan iman bukan sekadar rasa gembira je
tapi rasa sesuatu yang sukar nak kata
korang kejarlah nikmat iman tu...
insya Allah korang akan faham...
kalau nak berubah..
aku tak nak sendiri...
aku nak kawan2 aku semua ada sekali
sama2 rasa apa yang aku rasa
bukan mudah tapi bukan mustahil kan...
kalau korang boleh dapat straight A's dalam pelajaran
kenapa tak dalam agama jugak kan...
tapi aku tak lah pandai dalam pelajaran...
dalam agama pun sama
aku ni biasa2 je..
nak kata ada ilmu pun tak seberapa...
aku cuma kongsi apa yang aku ada...
aku bukan anak yang nak di bangga kan pun...
hidup aku sentiasa menyusahkan orang sekeliling aku
tapi apa yang aku mampu
cuma mendoakan kesejahteraan ke atas mereka semua
itu je yang aku mampu...
baiklah semua..
sampai sini jelah
minta izin undur diri...
salam sayang untuk semua
sehingga berjumpa lagi
Insya Allah
**********************************
Nisrina Syaurah

Comments

Popular posts from this blog

new year event!

NS1

Bahagia cara aku