Di bawah Lindungan Kaabah...

Assalamualaikum

Di Bawah Lindungan Kaabah...

korang pernah dengar tak cerita ni...
pernah? tak?
xpew.. biar aku cite sikit..
oky.. DBLK adelah sebuah novel karya prof HAMKA
pernah dengar name beliau...
adelah dalm subjek pendidikan islam ting 5...
he3.. cube check balik...
oky... cerite pasal
cinta kepda Allah
cinta kepada Ibubapa
cinta sesama insan...
cerite dier mmg sdey...
betul tak tipu..
sebab aku nangis..hu3
.. byk owg tgk ombak rindu nangis
tgk lagenda budak setan pun nangis..
tp aku 1st cite yg boleh buat aku nangis dibawah sedar..
paham??
hu3.. tp kalau baca novel die lagilah sedih..
oky dari dengar cite aku baik aku bagi sinopsis cite DBLK ni..
memula cite pasal Hamid anak muda di sebuah desa
diberi nama Padang yg terletak di Indonesia..
cerita bermula sekitar tahun1919
ketika Hamid berjaya menamat persekolahan peringkat menengah.
persekolahannya dibiayai oleh Engku Jaafar..
majikan ibunya juga bapa kepada seorang gadis cantik bernama Zainab
setelah berjaya diperingkat menengah, Hamid telah melanjutkan pelajaran dalm bidang
yg lebih tinggi...
setelah bertungkus lumus selam hampir 4 tahun dia pulang dengan lulus..
(kenape aku cakap lulus?? sebab ade 3 owg je yg lulus yg lain x.)
dengan pelajaran yg beliau miliki
beliau kembali ke Padang dan membantu mengajar anak2 di surau..
Kisah percintaan antara Zainab dan Hamid bermula ketika
Hamid mengutuskan warkah melalui sabut kelapa di sungai
dan mereka juga sering berjumpa di dinding belakang rumah Zainab..
di situ mereka sering berbicara dan bergelak ketawa
dalm cerita mesti adekonfliknyer kan...
so Zainab di lamar oleh seorang pemuda dari Jawa
bernama Ariffin
so nak jadi kan cerita....
Suatu hari Hamid menyertai perdebatan di kampung nya....
kebetulan di saat itu Zainab mempunyai banyak perkerjaan yg harus dibuat
Dia melakukan kerja dengan tergesa-gesa..
setelah siap dia pantas meninggalkan rumah menuju ke surau
untk turut mendengar perdebatan tesebut..
dengan ditemani Rosnah mereka menaiki spendar..(basikal lah)
namun takdir Allah lebih mengetahui..
akibat gagal mengawal basikal Zainab jatuh kedalam sungai diselah surau...
Rosnah yg ketakutan lantas meminta tolong kerana Zainab tak timbul2
org di surau menjadi kelam kabut..
mendengar rosnah memjerit memanggil Zainab
Hamid lantas  terjun dan menyelamatkan Zainab..
(mestilah hero selamatkan Heroin kan..)
Zainab gagal bernafas
demi menyelamatkan Zainab, Hamid melakukan
cpr ke atas Zainab( mulut ke mulut der..)
owg kampung mulai terkejut dgn perbuatan Hamid
masing2 terkedu..
akhirnya Zainab berjaya di selamatkan...
matahari pun beristirehat..
malam menjelma..
( cehwah ye2 je aku ni..)
malam itu kerana Ibu hamid kurang sihat
beliau tidak ke surau..
tetiba pintu rumah di ketuk..
tuk..tuk..
muncul Salleh..teman Hamid juga pekerja Engku Jaafar
katanya... semua owg menanti Hamid di surau..
Hamid yg kebinggung hanya mengikut Salleh ke surau
di surau owg kampung dan para tertua(ulamak dan ketua kampg serta pak imam.)
berkumpul menanti kedatangan Hamid..
Hamid di bicarakan oleh para tertua termasuk Engku Jaafar..
perbicaraan mereka amat menarik kerana mereka
menggunakkan perumpamaan dalam
menhukum sesuatu hal
oky kite dengar perumpamaan yg pertama
" Seorang lelaki ingin solat, tetapi dia tidak solat.. Apakah dia di kira solat?"
seorang menjawab.
" Tidak. dia belum menunaikan solat. niat sahaja tak sah.."
so samelah mcm die nak kate yg niat Hamid
tak akan menghalalkan caranya..
soerang lagi memintak untuk memberi perumpamaan kedua
" seorang lelaki berada di padang pasir dan kelaparan...
yang ada ketika itu hanya daging anjing.. apakah yg harus dia lakukan ??"
orang pertama tadi menjawab..
"dia makan dagingnya. kerana dia dalam darurat."
tahu ape org yg bagi perumpamaan tu jawap...
" sama sahaja si Hamid....."
dan mereka terdiam...
Hamid meminta izin untuk bebicara
katanya...
saya belajar agama disini dengan semua yg disini. semua yg disin lebih berpengalaman
dan mempunyai ilmu agama yg lebih.. jadi saya sedia menerima segala hukuman
yg di beri...
so nak jadikan cerita
Hamid dikatakan bersalah dan di minta keluar dari kmpg..
macam kena buang kampg...
namun dia masih tersenyum
ketika dia melangkah keluar dari surau
datang seorng pemuda menghina beliau dan meludah beliau
namun hanya senyuman terukir di bibr beliau....
tyme tu mmg sedih seh...
tgk muke mak die... aduh nak melalk jep rasenyer...
dahlah kena fitnah
kena ludah lagi
pastu kena halau.. besar dugaan dier...
so nak tau selanjutnya...
tonton lah sendiri..ea..
he3...
nak tau ape jadik kat Zainab.....
adakah dia akan bersatu dgn Hamid
ataupun Ariffin??
kemanakah Hamid akan pergi??
Di bawah Lindungan Kaabah ada jawapannnya..
hehe....
antara dialog yg paling aku suke ialah
kata ibu Hamid
" Ingatlah Hamid apabila kamu merasakan kamu tidak mempunyai sesiapa lagi di dunia
selain Allah, kamu akan tahu Bahawa Allah itu cukup untuk dirimu.."
mmg sedih.. habis tisu mak aku
hehe..
okylah kow pergilah tonton cerita ni ea..
kat you tube pon ade...
oky2..
hope kowg amik pengajaran..
sesape yg x nak tgk movies blehlah
bace novel
sbb edisi novel lebih mengharukan dan menyedihkan...
oky gtg dulu
papai sume..
----------
Nisrina Syaurah



Comments

Popular posts from this blog

Review: Ajarkan Aku Subjek Cinta.

Review: Aye Aye Tuan Presiden by Que Sera Sera

Bahagia