To All Boys I Loved Before

bismilahirahmanirahim

Assalamualaikum wbt

secara jujur ini bukan surat cinta
untuk mana-mana lelaki yang aku suka, pernah suka atau masih suka
HAHA

aku tak berkesempatan nak tengok Movie ni

jadi beberapa hari pada minggu lepas
aku TERDownload dan TERtonton cerita ini pada jam 12 tengahmalam

good choice Nisrina

This is one of realistic movie
sangat realistic
sangat relatable 
sangat mudah di faham
dan sangat seronok kalau di baca novelnya

aku memahami sesi keadaan yang Lara Jean alami
mungkin betul, menulis surat cinta itu mudah
membayangkan cinta juga mudah
tapi realiti di depan mata

sukar bukan?

okay, jujurlah
aku bukan remaja yang habiskan masa dengan bermesej dengan pakwe
bergayut 24 jam dengan pakwe
hujung minggu dating

yes, aku tak alami perasaan bercinta dengan INDAH ikut teori manusia
jadi mungkin aku tak alami indahnya macam orang couple rasa

cinta memang indah
orang bercinta memang bahagia
aku tak nafikan

cuma aku tak tahu nak tafsirkan bagaimana
jadi bila aku tengok cerita ni

yes, I am the Lara Jean
before she together with Peter

i am the one yang afraid kalau the reality tak indah
macam yang aku expect
tak indah macam yang aku tulis
sebab tu aku pilih untuk diam
simpan
tulis

betul, Josh cakap 

You need to tell people how you feel

tapi tak applicable untuk aku

LJ dengan Peter yalah
dah bercinta yes, kau boleh kata ILY,IMY
tapi untuk golongan macam aku

berat

aku cuma nak jadi baik
dan perjalanan baik tak pernah indah macam yang kita jangka
pakai tudung, semua orang boleh pakai tudung
labuh atau tidak itu pilihan
banyak je kan?

kadang-kadang lost dalam dunia yang semua benda salah adalah normal
terlalu payah
tapi aku tahu
ini masa Allah nak uji kebergantungan aku

aku suka bagaimana LJ tangani perasaan dia
cuba untuk belajar jadi dewasa

aku suka bagaimana Peter sangat jujur dengan diri dia
bagaimana dia sangat menghargai LJ
bagaimana dia mengajar LJ untuk tak takut berdepan dengan dunia

kita gambarkan diri kita di depan manusia

kita gambarkan kita baik
tapi belakang? itu kita jaga sendiri

selama ni kita fikir manusia tak kisah pun pasal kita
hakikatnya banyak je mata memerhati
kita tak tahu pun siapa musuh dalam selimut
siapa gunting dalam lipatan

dan semua itu mengajar kita banyak benda

tadi ada yang cakap

dia pakai tudung dan solat tapi masih buat maksiat

aduhai manusia, hanya kerana dia bertudung dan solat
kita menghukum dia kerana dia buat maksiat

bagaimana dengan kita yang tak bertudung
juga tidak solat

mengapa kita mempersoalkan tentang dosa orang lain sedangkan dosa kita sedia menimbun dan kita sendiri sedar cuma kita berbangga melakukan maksiat hanya kerana kita melanggar segalanya

itu realiti hari ini kan?

entahlah dunia semakin tenat
kita sendiri pun tenat

moga hidayah tak pernah putus untuk kita semua

***************************
Nisrina Syaurah

Comments

Popular posts from this blog

NS1

Cerita Dia

Bahagia cara aku