Review Buku: Impian Jalanan by Teme Abdullah

Bisimilahirahmanirahim

Assalamualaikum wbt

hai para pembaca yang rajin berkunjung tiba
Dah lama tak buat review buku. Jadi aku kira banyak masa terluang (baca; masa terbazir)
aku buat review buku ini.





so start baca sebelum zuhur tadi, habis baca lepas asar.
(belum campur waktu solat dan layan anak kecil juga mengaji)

As usual, kalau buku Teme memang aku perlukan waktu yang sesuai dan of course Scripti Note untuk aku tampal mana-mana qoute best atau mana-mana conversation best between Ahmad dan Teme

dua buku sebelum ni tak tulis review sebab takde masa (baca: lupa wujud blog)
jadi yang ni sementara aku masih bermood nak menulis dengan jayanya

here we go

"Orang kata melukis tak boleh jadi kaya. Tak boleh jadi jutawan. Tak apa. Biar aku cuba."

Kata Teme. dia nak cuba jadi pelukis. nak ubah tanggapan masyarakat yang anggap melukis tak boleh bawak kemana.
masa baca ayat atas ni, masa tu Teme tweet. Dalam hati terus terdetik,
kenapa orang anggap art ni murah?
Kenapa orang anggap art ni tak ada masa depan?
Kenapa golongan profesional je yang selalu dapat tempat kat mata masyarakat?

mungkin mereka tak pernah jejak kaki kat mana-mana galeri seni
tak pernah tahu range harga sebuah lukisan
tak pernah tahu makna seni itu sendiri

aku kira macam tu lah.

dalam Impian Jalanan, Teme dedahkan cerita Iskandar (Ikiy)
cerita masa kecil, macam mana dan kenapa dia nak jadi pelukis
Ikiy berjaya
duit berkepuk, popular
tapi dia rasa kosong.
dia rasa kurang.

satu yang aku kagum bila Ikiy cuma nak the other half terima dia seadanya
which is kat dunia ni susah nak jumpa orang yang boleh susah senang dengan kita
paling-paling pun cakap je, sampai masa
dia tinggalkan kau

so true. sebab tu orang kata Lelaki di uji bila ada segalanya
dan wanita di uji bila tiada apa

sedangkan waktu tu, the T guy ada duit berkepuk.

somehow aku rasa sangat untung bila Allah letak Ikiy dalam keadaan tu
sekurangnya dia tak silap pilih pasangan
atau mungkin belum tiba masa dia untuk mempunyai pasangan.

aku sangat kagum dengan cara mama dan papa Ikiy besarkan dia
sangat kagum dengan semangat Mama Ikiy yang tahu anak dia kekurangan tapi tak pernah pun pilih kasih dan berat sebelah. mungkin sebab yang sama mama dan papa Ikiy sanggup izinkan dia pergi London sehelai sepinggang.
Enviroment Ikiy di besarkan faktor yang penting jadikan diri dia sekarang.

segala kesusahan yang dia alami masa mula-mula duduk London.
(Baca Pelukis Jalanan untuk tahu kisah ni)
Lepas tu kena tipu, kena sailang, tak cukup duit, catu makanan
memang reminds me a lot of my degree journey. even masa tu aku kat Malaysia je

I feel you Ikiy.

Tapi yang perit tu yang dewasakan kita.
zaman kita tak ada apa, siapa yang susah senang dengan kita
siapa yang sanggup bank in duit tiba-tiba
siapa yang tiba-tiba ajak makan 
siapa yang tiba-tiba belikan tiket balik kampung

dan aku sangat berterima kasih pada Tuhan untuk sahabat itu
Moga syurga untuk kalian.

Lucky you Ikiy, sebab ada Ahmad!
paling kagum juga dengan kemahiran berfikir aras tinggi budak sekolah rendah mcm Ikiy
dia letak target dan harapan
walaupun bukan mudah nak hadap semua tu

Dear Nik Danial Iskandar, I am proud of you
:)

kalau nak banding masa aku sekolah rendah dulu
aku pun tak banyak kawan
dan aku pun selalu di sisihkan sebab aku tak pandai, tak cantik dan pemalas
aku selalu di pandang sepi dan di perlekehkan

biasanya aku akan nangis tepi kolam ikan sambil makan bekal yang mak bagi
dan childhood memories aku sememangnya tak best langsung

jadi bagi aku Impian Jalanan sangat relatable dengan diri aku
haha. cuma aku tak lah sebagus Ikiy

apapun, you guys need to read this book!
highly recommended!

5 bintang.
oh ya, masa dapatkan buku ni 
aku dapat bergambar dengan Teme

haha!
best memories ever

Next, Empayar. Tunggu aku rajin dan punya masa. 

Okay,
thanks for reading.
May Allah ease everything for you Ikiy
Moga manfaatnya sampai ke syurga Allah kelak

*********
Nisrina Syaurah

Comments

Popular posts from this blog

NS1

Cerita Dia

Bahagia cara aku