teguran ramadhan

bismilahirahamanirahim

Assalamualaikum wbt

aku selak rambut ke belakang.
cuba untuk menghalang perasaan teruja
ya teruja
katakan pada ku
apakah keterujaan mu???


RAMADHAN

*****************************************

tahun ni menyambut ramadhan di rantauan
di bumi pantai timur darul iman

seperti biasa
ramadhan kali ini penuh dengan ujian
ya lebih pada nafsu
haha

dan masih
aku masih cuba untuk pertahankan nilai bersih yang masih tertinggal
cuba untuk clorox hati yang penuh dengan kehitaman

semoga letakknya segala keazaman sehingga ke hujungnya

cuti raya pun pendek

short semester memang begini
pejam celik
cepat aje nak habisnya
dan aku
haruslah mengunakkan enjin turbo untuk ramadhan
juga short sem

seketika, mata ku tertumpu pada banner-banner yang tergantung di pintu masuk unisza

banner paling menarik berwarna putih backgroundnya
dan warna hitam kuning untuk tulisannya

sangat simple
banner tu seolah berkata
kesederhanaan aku hanya untuk MU

jelas terpampang ayatnya

" Marhaban Ya Ramadhan"

daripada....sekian..dan sekian..

gambar seorang lelaki sedang duduk menadah tangan membaca doa dari sisi

ya. banner yang paling menawan.

aku baru terpandang masa dalam van nak pi pasar.

credit to the designer. hoho

************************
banner kedua yang mencekalkan hati
aku baca masa lepas amik barang kat rumah syida
hari pertama sampai unisza

jelas dan ringkas.

pasal hadis menuntut ilmu. 
sebelumnya syida asyik membebel sebab cuti pendek dan kena hadapi short semester
terus direct Allah bagi teguran

aku tertawa kecil
alahai dunia
rasa kerdil nak banding diri ini

Degree life never been easy
mungkin sebab tu ramai yang tersadai
dan aku?

ya aku harus cekal
niat kena betul setiap hari
cuba untuk cemerlang dunia akhirat

bila fikir baru belajar bulan ramadhan
apatah lagi umat islam yang kena berperang masa tu
bersyukurlah
sekurangnya masih ada lauk nak makan masa berbuka
entah-entah ada lagi seteguk air pun payah nak dapat

maka bersyukurlah
setiap detik yang kau ada
bersyukurlah
kerna nikmat Allah itu
tak kan pernah tidak habis untuk hambaNYa
cuma kita yang sering lupa

dunia ini milik DIA
dan kita cuma menumpang teduh sementara menanti perjalanan seterusnya

cukup dulu.
moga hati kita masih kekal berpaling pada Allah

Salam Ramadhan semua
1437H

*****************
Nisrina Syaurah

Comments

Popular posts from this blog

NS1

new year event!

Bahagia cara aku