Ogos

bismilahirahmanirahim

Assalamualaikum

sebelum sambung menulis.
mesti bukak blog orang lain
scroll post mereka yang terlepas baca
pastu check stat.
pastu check lagi
siapa yang tengah baca
dari siapa
dari mana

dan seperti biasa
tahu dah sapa yang menjengah
haha

nak masuk 8 bulan dah tinggalkan alam diploma
tak pergi kelas
jadi penghuni tetap kat rumah ni
buat itu
buat ini
acah2 pandai tu
acah2 pandai ni

akhirnya kelaut juga

menanti result lagi 2 minggu
perasaan?

pergh, rasa macam nak kena sarung cincin nikah aje
tak dan nak tggu feeling betul2 hujung tahun nanti
hahahaha

berjimba
berusrah
bermusyawarah
segalanya di campur aduk

satu benda yang aku perasan dari dulu. terlampau campurkan semua benda dalam satu masa
asalkan segalanya halal di mata
tapi sejenak berfikir,
halal kah pada mata Allah?

back to past few years
(kenapa buat tb tetiba, sebab asyik jumpa member highschool aje)

nampak ketara beza dulu dan kini
ceh, gaya mcam jauh bebenau dah tinggalkan zaman tu
belajar mencari kematangan pada usia picisan yang tak tahu apa

kadang-kadang
aku tetap tak rasa aku ni terlalu matang dalam buat apa pun
cuma mengajar diri untuk lebih banyak fikir
dan positif dalam menilai benda

terasa lurah yang sangat berbeza bila mengadaptasikan rasa sebenarnya
untuk aku fahami
tetapi masih di takuk yang serupa

bila dengan higschoolmates, sumpah rasanya keanakkan aku secara tak langsung tak boleh sembunyi bawah katil langsung. timbul tanpa sedar.
bila dgn collegemate, rasanya pertuturan pulak masih terjaga
bicara juga berbeza
maksudnya topik yang di utarakan
dan cara aku menanganinya
nyata berbeza.

mungkin sifat yang satu itu masih tak berubah
perasaan yang sering kali bertukar apabila berada dengan orang yang berbeza

bukan tidak menjadi diri sendiri tapi
sememangnya sebegitu.
sifat yang satu itu berubah rentak.
senang dibawa kemana saya
barangkali rasa menjadi easygoing tu memang tertanam sejak kecil

sebab rasa nak cuba semua benda
sebab rasa nak jadi semua benda
sebab rasa nak kawan dengan semua orang

sebab tu jugak payah nak dapat kawan yg betul2 stick dan tahan perangai yang satu ni

sejak akhir2 ni pun selalu jugak dengar orang cakap

" kau kalau cakap kenapa asyik betul je"
" Kau kalau cakap mesti nak betul je kan."

sesekali aku tergelak sendirian
apakah aku terlalu selfish nak menang all the time
atau
apakah aku terlalu memahami sesuatu situasi yang tak pernah terbias pada minda

hahaha

dan tak mustahil untuk aku terasa
apakah aku yang salah?

kadang-kadang tu
bila orang meminta maaf 
aku rasa macam

Rabb, aku ke yang buat dieorang tersinggung sampai dieorang minta maaf dulu?


the feeling
perasaan yang akan buat kau duduk diam dan berfikir

ada ke something yang kau buat sampai kau tak perasaan kau dah luka kan hati mereka

secara jujur, sampai saat ni aku masih berfikir lagi

masa cuti ni, banyak masa aku habiskan untuk mentafsir diri sendiri
banyak masa habis untuk selam hati sendiri
terlampau terleka dengan dunia
terlampau tenggelam dengan nafsu
menafikan yang haram sekaligus menghalalkan di bawah sedar

It's uneasy to be a good girl.

aku masih mencari jalan
masih mencari rujukan
masih cuba sedaya upaya agar lilin keimanan tak terpadam
masih cuba menjadi istiqamah bergelar muslimah

nak jadi muslimah sejati pun merangkak lagi
apakah masih bisa kecapi gelaran mukminah berkualiti
jauh sekali gelaran solehah yang di idam-idamkan oleh semua muslimah 

kadang-kadang tu kita rasa kita dah cukup dah
cukup baik
cukup solat
cukup sopan
cukup doa

sedangkan tiada satu pun dari situ yang cukup dengan segala benda

kalaulah ada neraca mizan yang menimbang amalan yang ada
sebelum kita meninggalkan jalanan ini
pasti saja aku malu mahu menimbang

sebagai mana seorang perempuan takut menimbang beratnya
lebih takut lagi aku mahu menimbang catatan kiri ku

penuh dengan kemaksiatan yang kononnya adalah benda biasa

terlampau biasa sehinggakan kita terlupa
ada yang lebih dari biasa itu

melihat mereka yang disekeliling saja boleh buat aku gusar
apakah aku layak untuk ke syurga dengan noda yang penuh terpalit pada hati

beria membersihkan luaran, sedangkan dalaman tidak terjaga

makan tahun aku membersihkan jiwa
makn tahun aku mengikhlaskan hati

apakah kau rasa menjadi muslimah yang jiwa stabil dunia akhirat itu mudah?
benar Islam itu mudah
tapi jangan di permudahkan

bagi aku mudah.
hak masing2
lepas aku dah tegur
masih nak duduk kat takuk sama
ikut sukalah

syurga atau neraka kita yang pilih


kata kaklong:

" jangan harap anak kita jadi soleh/solehah kalau kita sendiri tak soleh dan solehah"

aku sentiasa berharap family dgn kawan2 aku sama2 ikut berubah
sebab aku berubah bukan untuk mereka
cuma tak syok jalan ke syurga ni seorang diri,
nak pegi tempat yang nyata paling indah di dunia
sorang2 tak syok lah
ni nak pegi tempat busuk2 tu jugak nak ajak reramai

betapa mudahnya kita tersingkir pada haluan pertama

satu benda yang sering aku ingatkan pada diri sendiri,

" Jangan biarkan diri kita menjadi asbab untuk mereka ke neraka
dan jangan biarkan diri kita terseret sama ke neraka.
kalau mahu syurga, tunjuk kita mahu syurga. kalau mahu ke neraka pergi sengsorang aje"


dan akhirnya
terlalu panjang menulis
bercerita pada zahirnya untuk lahirkan batinnya

percaya, bukan mudah tapi bukan mustahil.
kalau 5 tahun lepas aku rasa semua yang jadi hari ni adalah mustahil
tapi lepas 5 tahun, aku tahun
Allah tak pilih kita untuk sesuatu yang sia-sia

Allah tarik satu nikmat untuk beri 10 kali nikmat yang lebih baik.

Alhamdulilah.

tak semestinya kita perlu turning point untuk berubah.

kita cuma perlu Allah.
dan DIA yang akan tunjukkan cahaya-Nya buat kita

***********************************
Nisrina Syaurah

Comments

Popular posts from this blog

NS1

new year event!

Bahagia cara aku