Belajar.






Pinggan mangkuk bersusun dalam singki
Paip air di buka perlahan.
 Pinggan di cuci dan di lap
Kemudian aku susun di atas lantai.
Nanti senang makcik nak simpan. Nak simpan terus takut makcik nak guna.

Wajah aku tenang tanpa kata, suasana hinggar di sekeliling aku hindarkan saja
Malas mahu masuk campur urusan  orang tua yang leka membungkus lauk.
Mak cik jarang buat kenduri kat rumah. Almaklum rumah taman.
Jadinya susah sikit nak masak2 ni. Senang cerita main pakai order je.

Elok aku tengah khayal membasuh

“ Nasib baik ada anak dara.”

Aku toleh ke sisi. Wajah Mak Ida dgn Mak Ina yang menyapa.
Bibir Cuma ukir senyum. Faham. Makcik punya anak2 yang ada pun Cuma abang man dengan Iwan. Dua-dua tu je lah yang belum kahwin. Anak perempuan makcik semua dah berkeluarga dan beranak pinak. Kesian kat makcik, mana larat nak buat semua benda. Nasib duduk taman. Jiran2 ni rajin menolong.
Elok lepas maghrib, jiran tetangga berpusu datang. Masa tu aku masih di singki.

Di tegur seorang tetamu.

“ Anak siapa?”

Belum sempat nk sebut nama arwah abah dgn nama mak
Elok je makcik tu jawab.

“ anak suhana? Yang khairunnisa tu?”

Aku senyum je. Sumpah lah makcik ni ingat aku.. rasanya sejak naik sekolah menengah kami pindah duduk kampung alai, memang jarang datang ke taman mas ni. Dulu kecik2 kami semua tinggal kan sini. Selang berapa rumah dari rumah makcik. Tapi lepas start masuk sekolah menengah dan arwah abah pun tak larat nak ulang alik dari kedai ke rumah sini, terus rumah taman ni arwah abah sewakan. Jadinya kami memang jarang dah balik ke sini. Tak sangka orang taman masih ingat lagi kat
Budak sememeh yang suka main lari2 satu taman. Pastu main masak2 kat hujung taman.
Kat taman ni pun ada jugak a few cikgu2 zaman sekolah rendah yang memang ingatlah dengan budak nakal tak bertempat ni.

“ CIkgu ingat saya?”

 “apa pulak tak ingat awak nisa.”

Aku setia di dapur. Di sebabkan rumah taman ni atas bukit, jadi dia terbahagi kepada dua. Satu rumah atas bukit, dan rumah bawah bukit. Rumah makcik dengan rumah aku atas bukit. Jadi pintu belakang kami terus ke bawah bukit. Tapi makcik buat tangga, kalau tetamu nak datang dari dapur pun takpe.
Angin malam elok je menyusuri pintu dapur. Memang tenang. Rindu zaman kanak2 yang main2 tahap tak ingat. Raya rumah jiran. Nostalgik gitu.

Kontrak basuh pinggan tak sudah lagi.
Kali ni aku dengar ayat yang lebih kurang sama.

“ nasib baik echa ada.”

Yang menyapa kali ini wajah mak uda. Adik arwah abah yang ke tiga.
Wajahnya jelas kelihatan kurang sihat. Lihat saja lagaknya aku tahu mak uda demam. Tapi sebabkan adiknya buat kenduri datang juga.
Keluarga adik-beradik arwah abah memang sangat rapat antara satu-sama lain. Bonding mereka memang kuat. Kalau korang pernah tengok bestie jumpa pastu terloncat2 macam tu jgak makcik-makcik aku.

“ sementara ada ni mak uda.”

Kak dayah anak mak uda datang menolong aku mencuci. Sambil mencuci aku mendengar kata-kata mak uda. Mak uda lebih kurang macam arwah abah. Tapi aku okay je. Dah biasa dengan family sini.

“ echa jangan kahwin dulu lah. Susah nanti kami semua.”

Aku tampal senyum. Pertama kalinya aku dengar makcik2 aku tak kasik kahwin dulu.
Biasanya bila kami mula umur 18 je mula lah menanyakan pasal boyfriend-girlfriend ni.

“ Tak lah mak uda. Banyak benda nak capai dulu ni. Ada jodoh kahwin. Tak ada hidup jelah.”

Mak uda senyum.

“mak uda doakan lah echa ni.”

“ InsyaAllah.”

Antara makcik2 semua, dengan mak uda aku selalu mintak doa. Yang lain tu memang mintak. Tapi kalau doa yang pelik2 tu memang dgn mak uda.
Hari tu waktu sebelum makcik pergi umrah mak cik tanya

“ Nisya nak makcik doakan jodoh juga ke?”

Aku senyum. Sambil peluk makcik aku titipkan pesan


“ makcik doakan nisya dapat sambung belajar ya?”

Dalam keluarga arwah abah, makcik je yang panggil Nisya. Yang lain panggil echa atau nisa.
Kalau keluarga mak pulak memang panggil echa.

Kadang-kadang bila semakin dewasa ni, makin banyak benda yang kita try nak gapai
Pelajaran, kerjaya, duit termasuklah jodoh
Tapi benda pentinglah bila kau 21 dan orang start bising pasal jodoh.

Mcm abang2 dgn kaklong. Bukan tak de. Beria je yang dtg nak merisik. Tapi abang2 cool je.
Sebab tu last2 semua bwk balik pilihan sendiri. Tinggal abang jenol je yang solo
Tu beria nenek nya kami nak satukan dengan anak cik mila
Aku tampal sengih jelah. Kata mak

“ biarlah, dia nak jaga mak dia.”

Betul kut. Abang jenol simple je, tak payah nak cari kea pa, ramai je perempuan nak kawan dgn dia. Tak tipu lah. Kawan lelaki dia yang lain adalah satu dua yang belum kahwin. Yang lain semua dah ada anak bagai. Tapi aku faham, kata dia

“ bukan senang cah.”

Aku susun balik satu persatu, cita-cita dan impian aku
Dari sekecil-kecil kuman sampai sebesar-besar bintang.
Dari dulu, nak arwah abah happy dgn aku
So kena capai impian abah.
Impian arwah abah = nak mak bahagia
Nak mak bahagia= impian mak tercapai
Impian mak= nak bagi anak2 mak paling terbaik sekali

See….
Itu maksud dari sekecil-kecil kuman sampai sebesar-besar bintang.
Tak jugak aku nafikan. Banyak benda yang mak dgn abang2 halang aku buat tapi aku buat juga
Bila main pakai redah je tahap tak ingat

Dulu pergi mana pun mana mention dgn mak.
Zaman sekolah menengah mana reti bagitau mak buat apa.
Bila masuk kolej, hatta ke klebang minum coconut shake aku bagitau.
Kami jarang minta izin, kami Cuma cakap which as sign of respect. Supaya mak tak risau dan mak tak bising.

“ mak, nak keluar.”

Paling2 mak bising sebb Tanya nak kemana. Selebihnya pun dgn siapa.
Habis je aku cerita aku keluar dgn siapa pergi mana
Mak mesti kata, mak bukan kenal pun.
Betul tu, mak bukan ingat pun kawan2 aku
Yang ingat tu kaklong sorang. Jadi kaklong  je tahu perangai kawan2 aku

“ as long kau tak buat benda tak senonoh cah, aku tak kisah. Nak balik tgh malam ke apa buatlah. Cuma jgn buat depan mak.”

Betul, sebab tu kalau keluar malam makan dgn lect ke apa, Cuma kaklong yg tahu.
So that apa2 hal. Kat situ kaklong tahu dah.
Cuma jgn kantoi dengan abang-abang2 lah
Kalau tak dengarlah tazkirah jumaat.

Sedar,
Aku sedar sangat. Takleh nak huhahuha tak bertempat
Boleh buat tu, tapi mesti bertempat
Haha. Belajar menjadi dewasa ni memang lah sukar
Kena matang dari segi character dan jugak dari segi pemikiran.
Itu yang Adlina pesan.

Yalah, aku ni jenis manja tak bertempat sikit
Abang2 je pandai layan rajuk aku.
Berani je diorg hayun aku ikut suka hati
Tapi at least diaorg jugak yang jadi tukang sambut.
Kan..

Sometimes boleh dah jadi masa dah time
It’s time to grown up Nisa.

belajar. aku cuba

****************************
Nisrina Syaurah

Comments

Popular posts from this blog

NS1

new year event!

Bahagia cara aku