Langkahan Kita.

bismilahirahamanirahim

Assalamualaikum


kelainan dalam kehidupan itu yang menyatukan hati


baiklah

sejujurnya aku tak tahu celah mana mahu memulakan 
cerita ini

satu ketika dulu ianya selalu saja
membungkam di hati
namun kini
seolah sedang di robek kisah penyesalannya

banyak cerita yang mulai aku hadam
banyak juga yang menambah tanda tanya
aku jadi kelam
namun kata mereka
cahaya iman itu
perlukan kau
maka untuk apa kau harus terus malap

Ya, 
aku terus melangkah
membersihkan jiwa
yang punya banyak noda
sesekali aku menjeling ke sekeliling ku
penuh dengan manusia
sarat dengan jiwa
berlumba antara satu sama lain

namun aku tidak tahu
untuk apakah perlumbaan itu
dunia atau akhirat?
syurga atau neraka

sesak dada seketika
apakah aku juga seperti mereka?
sesat tanpa arah
atau aku yang menyesatkan diriku

cuba ku ungkap tirai kisah dulu
apakah aku masih menolak yang benar
kerana mahu menangkan nafsu semata

tunduk.
ya itu yang aku lakukan
kerna malu
malu yang amat
aku tidak tahu celah mana niat yang benar
kerana manusia atau kerana DIA?
sungguh Rabb,
tersasarkah aku di jalan-MU?

aku terhenti sejenak
dan aku lihat sekelompok manusia yang sedang tertawa riang
bergerak menuju cahaya
lantas aku toleh ke kanan
sebuah senyuman dari sang cahaya

aku dengar bisiknya
mahu aku menyapa mereka
namun aku hanya diam bersahaja

mata ini tidak mahu beralih dari mereka
namun ego sedang berperang dengan dahsyatnya

lalu aku terlihat
seorang anak kecil \melintasi aku
dan menghampiri mereka

Ya, jelas di minda ku itu
anak kecil itu tertawa riang
dia seakan-akan melambai ke arah aku
dan mengajak menyertai mereka

tak lama
kumpulan itu bergerak menuju cahaya

" Err, Assalamualaikum?"

entah bila aku sudah berada dekat dengan mereka
anak kecil itu juga sedang tersenyum mesra

" boleh tanya?"

" silakan saudari bidadari ku."

air liur di telan perlahan
mencari kekuatan di balik wajah

" Mahu ke mana?"

mereka senyum
sebelum menjawab serentak beramai-ramai

" Ke Syurga! Ayuh, kita pergi bersama."

dan entah bila gerabak itu meluncur laju ke arah cahaya.


***************************
Nisrina Syaurah

Comments

Popular posts from this blog

NS1

new year event!

Bahagia cara aku