jiwa.hati dan rasa.

bismilahirahmanirahim

Assalamualaikum

Disember menjelma.
aku tahu masa tetap berjalan meski aku meminta untuk di hentikan
sarkastik kan?

entah, aku tahu rasa gelora
jiwa yang sebak.
hari kau tersenyum
esoknya si duka pula muncul

melihat seraut wajah tua itu
semakin kuat sebak hati ini
dari jauh hati ku seakan tersa dejavunya

" bila abah takde nanti...."

ku tanam setiap nasihat dan amanat yang pernah diucapkn buatku
tapi bila tiba saat aku menghadapi yang lain
kata-kata keramat yang muncul itu
membuat aku kembali berpijak

" nanti kalau nenek dah takde.."

air mata menitis
aku tahu
kata abang aku jarang nanges
meski hatiku yang kental ini 
tetap punya petikan yang mampu membiarkan air beracun itu bermadu mesra

pulang ke rumah dgn meninggalkn
wajah tua yang sentiasa mengharapkan cucunya
dekat dgnnya
aku tahu
meski aku bukan yang kesayangan
tapi nenek tak pernah berbagi kasih
nenek lain
nenek baik
nenek sgt manjakn cucunya
dan hakikat
tak kisah lah siapa yang pergi dulu
tetap terasa detik hilangnya cinta itu

kenapa?
dari zaman kecil meniti dewasa
nenek yang sedia menjaga
tatkala mak dan abah terpaksa meninggalkn diri ini
hanya nenek yg ada
tatkala musibah menimpa
nenek yang sedia menerpa membantu

air mata menitis lagi..

kau tahu erti sakit kehilangan itu?
sakit bukan..

dulu aku rasa perit masa faiz pergi
tapi there was abah yang sedia tahu rasa aku
bila abah takde
aku sendiri yang lost dalam lubang yang aku tak perasan dah tercipta
semakin lama semakin tenggelam
dan cahaya dari ilahi
tak pernah henti2 menyuluh ke dalam
menunjukkn jalan keluar

aku takut
akan rasa perit tu
aku takut mengalaminya
hakikat sama ada aku sedia atau tak
bukan pangkal cerita
hakikat hati ini masih menrintih bukan jawapan untuk segala persoalan
namun
hakikat 
aku redha dan menyerah pada ilahi
lebih patut dikisahkn

kan hidup dan mati ni hanya untuk dia
kita berikrar sepanjang masa

dalam lafaz doa iftitah
kita berjanji bukan?
Sungguh DIA yang Maha Mengetahui

Biar jiwa tersadung
jangan hati mu berpaling
biar jiwa mu malap
asalkan hati masih terang dengan cahaya syurga

May Allah Bless
till meet again

InsyaAllah

************************************************************
Nisrina Syaurah

Comments

Popular posts from this blog

NS1

new year event!

Bahagia cara aku