every single thing happen have a reason.

bismilahirahmanirahim
Assalamualaikum,

this morning 
lepas sahur terus terbersin2
time2 macam ni lah nak selsema bagai

tengahari
abang jenol balik dari kedai
bulan puasa ni memang banyak orang beli barang
Alhamdulilah :)
jadi abang yang seorang tu terpaksa lah berulang alik 
rumah ke kedai bila dia cuti
pastu abang jajak ajak keluar

kami pun keluarlah beramai2
kalau nak di ikutkan
malam semalam memang dah deal
nak pi cari baju raya untuk diaorang semua
siap bergaduh pasal tema lagi
aku surrender angkat tangan masuk bilik
malas nak layan
yalah, tahun ni elaun raya kena potong
so baju lain kan banyak
pakai jelah...

jadi tengahari tadi kaklong angkut sume2 adik2
kesayangan dia untuk pilih baju
kalau beli baju abang2
memang kami2 kena ikut
sebab,
aku ler yang kena tengokkan baju dia orang tu
kalau nak ikut hati memang malas aku nak folow
maklumlah tak ada apa nak beli

mak awal2 dah pesan
aku tak de baju raya
kaklong pun cakap
dia tak nak masuk campur
cari duit sendiri lah kalau nak beraya
nak harap abang2?
tak apa lah
abang koim kerja lagi
tak sempat pun kalau nak mintak dia belanja
tapi aku malas nak pikir

pusing punya pusing kat mydin tadi
maka, dapatlah tema baju raya tahun ni
hijau dan ungu

feveret color meh...
haha..

aku pusing-pusing
pilihkan baju untuk oda
pick up baju untuk adik
matchkan tudung kaklong
then kaklong cakap

" a few month before, you have be a good girl anyway."

ERR?
apa kaklong aku merepek ni

" i got bonus for raya"

so?
main kias2 pulak kakak aku ni

" keep dean sepanjang dekat kpm ni."

EH?
aku pening

" InsyaAllah. Doakan aku."

" pilih lah baju raya. aku belikan. hadiah untuk dekan last sem."

Oh, 
macam pelik
berbalik pada 2 minggu lepas
dia tak belanja apa2 since mak dah kata aku tak dapat apa2 untuk this raya
and aku dah sedih tahap gaban(waktu tu)
pastu dah redha dengan sekeliling
sebab raya bukan untuk baju raya semata
tapi raya untuk meraihkan kemenangan setelah berusaha bersungguh
di ramadhan yang mulia
jadi hari ni Allah dah bukak pintu hati dia agaknya
sampai buang tebiat nak belanja aku over2 sgt...

Alhamdulilah
walaupun macam tu
aku tak kisah sgt pun
ada adalah takde takdelah
simple kan..

so dapatlah aku sepasang baju kurung pahang
berwarna ungu gelap

" aku nak tambah manik kat baju kau."

" tak pe ke?"

" aku tgh rajin ni. Esok tolong aku buat kuih."

aku senyum.
kaklong jelah yang beria nak aku beraya dengan gembira
bukan dia tak tahu
tapi dia terlebih tahu
lepas berbuka tadi terus dia mengadap kain aku
beria sungguh jahit manik
aku duk teman tgk jep.

" esok kita keluar lagi lah."

kakak aku ni memang tak sudah

" ikut kau lah long.."

banyak benda yang kita takutkan tapi sebenarnya tak ada apa

kata Pija waktu aku sedih sebab semua elaun raya kena tarik

" kaklong main2 je tu. nanti balik mesti kaklong belikan."

kaklong tak main2 waktu dia cakap tu
tapi dia tahu
dan dia tak sampai hati nak biarkan 
aku tak beraya baju baru

siap tak sedih kalau satu family kita
pakai baju baru
sedangkan kita pakai apa yang ada
rite?

kata kaklong bukan dia tak mampu nak belikan aku baju
tapi kadang2 bila tanggungjawab tu
di lepaskan macam tu je
banyak lagi yang kita kena jawab kat sana kelak
aku senyum nipis

true. siapa tak terasa.
selama hari ni dengan arwah 
tak pernah pun kebajikkan kami di pandang remeh
itu sifat abah yang menurun pada kaklong
merunggut sebab spend banyak kat aku
tapi dia tahu
tanggungjawab dia untuk bagi keperluan pada aku
sebab dia tahu
aku jenis macam tak kisah ke apa
pakai lagi boleh
malas nak mintak2
sebab dulu arwah abah bagi je walaupun kitaorg tak mintak
arwah abah tahu
kita orang bukan jenis yang mintak2

Adlina cakap pujuk abang2 untuk belikan baju raya
aku malas nak jawab
dengan abang2 memang susah sikit
aku tahu dieorang pun sempit gak
takkan nak bergantung harap kat die org
lagipun aku boleh try cari duit sendiri kan
InsyaAllah
rezeki Allah itu luas

hari ni
Alhamdulilah
rezeki yang Allah kurniakan dah lebih dari cukup
aku happy je dengan apa yang aku ada
true memang lain beza bila
nak bandingkan dulu dengan sekarang
tapi aku okey je
Allah dan janji nak bagi yang terbaik
bukan kat sini
tapi InsyaAllah kat sana
ameeennnn

Thanks kaklong for 
being here all the time
Alhamdulilah
thank you Allah for giving me
the best sister forever
=)

orite 
till meet again
InsyaAllah

****************************************************
Nisrina Syaurah

Comments

Popular posts from this blog

NS1

Cerita Dia

Bahagia cara aku