18, blum cukup matang..

bismilahirahmanirahim..
Assalammualaikum..
matang?
kata abang aku...
tak matang maksudnya tak de akal
?????
so aku tak cukup matang
maka aku tak cukup akal??
itulah yg dia ckap..
true pompuan matang awal 2 tahun dari lelaki
21 for women
23 for man
wah...
so aku kira masih muda remaja
sebelum mencecah usia belia kan
tapi....
tak semestinya sampai usia tu
kita akan matang kan..
matang ni bagi aku lah kan
depands pada persekitaran org tu
ada org..tak yah tggu 21 dah boleh ckp
gaya menteri2
haha.
dan ada jugak umur dah nak masuk 30
still tak leh matang..
faham?
tak?
okew let's pi yg lebih dalam lagi...
ada byk cara utk kita tahu tahap kematangan seseorang
macam

1. matang dri segi bicara
2. matang dari segi emosi
3. matang dari segi pemikiran

dari segi bicara
biasa mereka ni cept memahami keadaan sekeliling
bijak mengawal keadaan...dan biasa nya golongan ni banyak berdikari
di atas kaki sendiri...

dari segi emosi
mereka ni tak cepat melatah
pandai control perasaan even apa yg dieorg nak tapi tk dpt
so mereka sgt2 bijak mengawal emosi bila berhadapan situasi yang tak
di ingini..

dari segi pemikiran
bijak membuat keputusan
klau sesetengah yg matang cepat pada segi pemikiran
mereka bijak melontar idea
tak terjerumus pada something
bijak berkata2
pemikiran mereka trbuka luas

tiga bahagian hampir sama
tapi berbeza
ada sesetengah akan matang pada bahagian tertentu
barulah matang sepenuhnya
normal utk kanak2 berharapan agar cepat mtang
tapi payah bila satu masa mereka
tak boleh trima usia
mereka dah sepatutnya matang kan...
tak pahm lagi?
oky yg ni aku sarankan
whether korg tgk cerita

Three weeks three kids
or
16 wishes

then paham kan ea
=)
done here.
segala yg di tulis di atas adalah ehsan sendri
maksudnya
pandangan aku lah
dari sumber yg di percayai
okew
gtg
jumpa lagi
Insya Allah
*************************************************
Nisrina Syaurah

Comments

Popular posts from this blog

new year event!

NS1

Bahagia cara aku