Hidayah itu milik Allah

Assalamualaikum.....
aku sendiri x pasti sebenarnya apa
aku cuba cari dalam hati aku sendiri..
banyak jep petunjuk yg Allah bagi
supaya aku sedar... betul aku bukan baik sangat
aku bukan muslimah sangat.. aku bukan alim..
aku biase jer... cume aku tak pernah lah nak keluar pakai ketat2...
 aku keluar rumah dgn sejenis baju
iaitu baju kurung.. bukan tak pernah pakai t-shirt..
 tapi taklah yang ketat2.. baju aku mmg sume oversize...
biarlah... kawan2 aku pun pelik tapi aku tetap senyum...
aku takut tapi aku buat jugak...
aku bukan baik sangat... aku pun kaki wayang.. aku pun kaki karoke..
 aku pergi sume bende2 tu tapi wearing baju kurung laa... pelik kan... tapi tulah aku
aku bukan jenis yg pakai tudung labuh2 aku cuma aku...
aku tahu nak berubah tu bukan senang tapi hati susah..
pernah jer.. aku cuba dan ALhamdulilah ada yang berjaya ada yang tak...
aku pun kaki lepak jugak.. selalu jer aku lepak ngan member aku...
lepak kat shopping compleks... aku jadi teringat dgn apa yang ustaz pernah cakap dgn mawar..
ustaz ckp dia pun pernah jatuh.. tapi dia bangkit dengan agama...
true.. lepas arwah abah pergi.. aku hilang arah...
aku nak jadi anak yang baik...aku nak doakan abah...
lepas tu aku hilang.. aku start lupa hidup aku...aku lupa diri..lupa pesan arwah abah..
then aku kembali ke hostel..dan di situ aku kembali cari diri aku..
di situ aku kenal ustaz... ustaz banyak bagi tunjuk ajar..kadang2 aku rasa ustaz tu macam pengganti abah.. aku senang.. aku lega..
 dan tahun tu aku jalankan amanat arwah abah...
pertama kali aku jejak kaki ke bumi Mekah...
dan kat sana aku minta supaya Allah tak bawa lari hidayah yang dia dah berikan pada aku...
aku takut kalau2 pintu hidayah tu dia tutup balik..
 aku jadi takut.. dan aku cuma minta Allah
mudahkan segala urusan aku... aku masih ingat kata2 cikgu suzana sebelum aku berangkat.
DIa kata dah balik nanti jangan sama macam dulu... mesti berubah..
dan aku tersenyum.. dia genggam tangan aku...
hakikatnya aku pun tak tahu kenapa aku rasa gembira
setiap kali dia beri dorongan kat aku..hati aku jadi senang dan tenang...
pernah sekali ustaz suruh buat istikharah... mmg selama ni aku tahu pasal istikharah tu..
tapi aku tak pernah nak buat... ustaz kata istikharah tu mintak petunjuk...
 tak kisah dalam apa pun.. aku jadi tersentuh... lalu aku pun tunaikan solat sunat tu..
 masa berlalu... aku dan diri aku... betul aku rindu dgn diri aku yang dulu...
ntah kenapa aku berkat sedemikian...bila macam ni hati aku jadi kosong..
 jiwa aku kosong juga... sungguh nak jadi baik tu susah..
tapi tak mustahil... Allah sentiasa nak yang terbaik untuk kita..
kadang2 aku tak tahu nak cakap macam mana...
dengan mak sendiri pun aku bukan baik sangat...
mungkin sebab aku selalu lebihkan arwah abah.. bagi aku abah lah segalanya...
aku cuma ada abah, aku takut kalau2 sayang aku terhadap abah lebih dari sayang aku kepada ALLAH... aku jadi takut... aku cuma tetapkan hati aku supaya redha...
aku tak jadi pasrah..susah aku nak terang kat sebenarnya...
aku rasa benda ni macam tak terlepas... terbeban dalam hati aku..
ntah lah..dan aku akhirnya begini... Ya Allah berilah aku petunjuk sebenar..
jangan lah Kau berikan aku kekelaman...
cukuplah sekadar aku dpat menjadi hamba Mu yg solehah aku sudah cukup bahagia...
YA Allah permudahkan segalanya... hanya itu yang aku pinta..
Amin Ya RAbb...


**************************
Nisrina Syaurah

Comments

Popular posts from this blog

NS1

Cerita Dia

Bahagia cara aku